4 redenen waarom je personal training website geen nieuwe klanten genereert.

december 7, 2020,
16:09 door
Jeroen Vanpoeyer

Een website die geen leads en klanten oplevert is een waardeloze website.

Wie ons al een tijdje volgt weet dat we ook websites bouwen. Geen paniek, ik ga je geen website proberen verkopen in deze blog – beloofd. Dat doen we niet voor Jan en alleman, enkel en alleen voor personal trainers. 

Doordat we dit enkel voor deze doelgroep doen, hebben we een lijstje kunnen opstellen van enkele veelgemaakte fouten binnen onze sector. Deze komen terug bij zelfgemaakte websites en bij websites die gebouwd zijn door webdesignbureau’s zonder expertise binnen onze industrie.

Met deze blogpost wil ik je helpen om je website te converteren naar een businessmachine. Een mooie website is leuk (subjectief gegeven), een website die business levert en zichzelf meermaals terugverdient, dat is fantastisch.

Fout #1 – Je hebt geen leadmagnet.

70-96% van je websitebezoekers komen nooit meer terug naar je site (bron). Dit wil zeggen dat je eerste indruk enorm belangrijk is en dat we een manier moeten vinden om hen nadien alsnog te gaan bereiken.

De term leadmagnet is mogelijk een nieuw begrip voor jou. Sta me toe dit even toe te lichten. Een leadmagnet is een waardevol stukje content dat je gratis weggeeft in ruil voor de gegevens van je potentiële klant, in dit geval je websitebezoeker.

Het idee achter dit gegeven is dat je iets waardevol creëert wat je kan weggeven, dit in ruil voor de gegevens van een prospect. Meestal zijn die gegevens de naam, voornaam en het e-mailadres. De prospect toont daarmee aan dat hij / zij interesse heeft in wat je doet. 

De prospect verandert vervolgens naar een lead (iemand die gegevens heeft achtergelaten), waardoor jij deze nadien kan opvolgen met een e-mailcampagne of een wekelijkse nieuwsbrief, bijvoorbeeld.

Het resultaat: je bent die eenmalige bezoeker niet voor altijd kwijt. Bijgevolg heb je alsnog een kans om business te doen met deze persoon door nadien waardevolle content op te sturen.

Voorbeelden van leadmagnets die goed werken binnen de online personal training sector zijn:

  • Een zeer specifieke en actiegerichte E-books.
  • Een trainingsplan voor een bepaald doel / lichaamsdeel.
  • Een cheatsheet. Bijvoorbeeld: 10 gezonde dessertjes.

 Dit is een voorbeeld van onze leadmagnet die wij inzetten. Inclusief het formulier dat we daarvoor gebruiken: 

leadmagnet PT Boost screenshot

Fout #2 – Te veel tekst.

Wist je dat de meeste surfers afgeschrikt worden door lange teksten? (met surfers bedoel ik mensen die op het internet browsen).

We lezen niet meer zo graag als vroeger. Best logisch als je bedenkt dat er tegenwoordig video’s bestaan over zowat elk topic dat je maar kan bedenken. Je kan dus een video bekijken om bij te leren in plaats van een lang artikel te lezen of een boek open te klappen. Call me lazy, maar ik verkies ook video.

Bovendien is het heel vermoeiend voor de ogen en voor ons brein om lange teksten door te nemen. Teksten met onvoldoende spaties of met veel te lange zinnen zijn een nachtmerrie voor ons concentratievermogen. Het leest gewoon niet vlot.

Denk maar eens aan je eigen surfgedrag: Wanneer je 2 websites naast elkaar plaatst, de ene bestaat voor 80% uit tekst 20% visuals, de andere bestaat uit 20% tekst en 80% visuals (foto’s en video’s). Welke trekt je het meeste aan? Juist, optie B.

Los daarvan doe ik ook graag beroep op de befaamde uitspraak: “een beeld vertelt meer dan 1000 woorden.”. Een leuke foto is vaak veel persoonlijker dan een lange tekst. Het schept ook een gevoel en creëert een bepaald imago voor je business. Laat dat nu echt super belangrijk zijn binnen het online personal training landschap.

Wil je echt een sterke indruk nalaten? Dan is video de way to go. In een korte en krachtige videoboodschap kan je jezelf voorstellen. Pak je dit goed aan, dan creëer je meteen een band met je bezoeker. 

Je kan zelfs verder gaan. Je kan je manier van aanpak tonen (je unieke methode). Je zou de resultaten van je klanten in beeld kunnen brengen. De missie van je bedrijf visualiseren, noem maar op.

Kortom, zo kan je nuttige informatie delen in een video, info die je anders in een saaie tekst zou moeten presenteren. Veel aangenamer voor je bezoeker en veel persoonlijker.

Conclusie: probeer je lange teksten in te korten en voorzie voldoende visuals op je website. De 80/20 regel is een goede maatstaf. 80% visuals en 20% tekst ter aanvulling van de visuals.

Bij PT Boost gebruiken we ook visuals om bijvoorbeeld onze unieke methode toe te lichten. Met behulp van een beetje tekst geven we extra context aan de afbeelding:

screenshot ACD methode PT Boost

#3 – Je aanbod is te groot.

Wist je dat er 2 stoffen zijn die ons online gedrag enorm beïnvloeden? Je hebt er vast al wel eens van gehoord. Het gaat namelijk om dopamine en cortisol.

Dopamine wordt ook wel aanzien als het gelukshormoon dat vrijkomt wanneer we beloond worden. Als gamer maak ik altijd de link bij het verkrijgen van een nieuw level of het vrijspelen van een nieuw item.

Cortisol doet het tegenovergestelde en staat dan ook bekend als het stresshormoon. Dit komt bijvoorbeeld vrij wanneer we een uitkomst bekomen die we niet verwacht / gehoopt hadden. In het gamen komt dit voor  wanneer je je items verliest of sterft in PVP (player versus player).

Een voorbeeld van hoge cortisol levels in de praktijk: wanneer je op een website komt en ziet dat er een gratis try-out aangeboden wordt. Bijvoorbeeld, een specifieke software die je kan testen. Wanneer je op de knop “Start try-out” klikt, kom je vervolgens op een nieuwe pagina terecht. Op die nieuwe pagina wordt gevraagd naar je creditcardgegevens!

Je eerste reactie is dan mogelijk: “Hey, wacht eens… Het ging over een gratis try-out. Waarom moet ik dan mijn creditcard dan ingeven?”. Indien je dan de kleine lettertjes bekijkt dan zal je lezen: “Na de gratis proefperiode wordt er maandelijks x-aantal euro’s in rekening gebracht”.

Op zich niets mis met deze strategie, aangezien je op elk moment kan opzeggen. Maar, en het is een grote maar, je kan dit best op voorhand aangeven aan je gebruiker dat je creditcardgegevens zal vragen. Doe je dit niet, dan creëert dit een onverwachte uitkomst voor je bezoeker. Bijgevolg wordt er cortisol vrijgegeven en zal je bezoeker 9/10 de site verlaten.

Hieruit kunnen we concluderen dat transparantie zeer belangrijk is.

Daarnaast is een overaanbod ook een grote stimulator voor cortisol. We spreken in dit geval van keuzestress. Je krijgt een aanbod te zien dat zo groot is, dat het voelt alsof het onmogelijk is om de juiste keuze te maken. 

Vaak kom ik personal training websites tegen waar 10-15 producten en diensten aangeboden worden. Mijn eerste gedachte: keuzestress -> cortisol -> websitebezoeker haakt af.

Mijn advies: beperk je diensten en je aanbod tot maximaal 3-5 items en selecteer er hier 3 van die je op je homepage (de eerste pagina van je website) weergeeft. Daarnaast kan je per product best ook aangeven voor wie het bedoeld is. Zo kan je websitebezoeker makkelijk de juiste keuze maken.

Dit gegeven van een overaanbod wordt zwaar onderschat. Bonus: door je aanbod in te perken geef je ook de uitstraling dat je echt goed bent in datgene wat je aanbiedt.

Dit is een voorbeeld van het stukje “aanbod” op de homepagina van één van de online personal trainers die we gecoacht hebben, Bootycoach:

screenshot aanbod bootycoach

#4 – Je hebt geen duidelijke structuur.

Wat plaats je eerst op je online personal training website? Vertel je eerst over jezelf, of toon je je producten? Een terechte vraag waar ik graag bij help.

Je website kan je bekijken als een verhaal. Jouw verhaal. Je doet er dus goed aan om eerst voor jezelf je eigen verhaal eens neer te pennen. Vervolgens kan je dit omzetten in een duidelijke volgorde.

Een tool die wij hiervoor gebruiken, waar we enorm fan van zijn, is de Golden Circle. Deze helpt je om je site te structureren.

Dit is de basis-versie:

  • WHY – je persoonlijke missie met je business. Waarom je doet wat je doet.
  • HOW – Je unieke methode die je toepast om een specifiek resultaat te bekomen. Wordt vaak uitgedrukt in pijlers.
  • WHAT – Je aanbod. De diensten die je aanbiedt aan je doelgroep.

Visual van de Golden Circle (geïnspireerd door Start With Why – Simon Sinek):

image gouden cirkel Simon Sinek

Door deze 3 vragen te beantwoorden heb je alvast een eerste aanzet voor de structuur van je professionele personal training website.

*Je kan de volgorde van de Golden Circle ook best respecteren voor een optimale ervaring.

Er zijn nog andere factoren zoals de laadsnelheid van je website, je SEO score (score in google), de copywriting (je manier van schrijven). Dit zijn allemaal heel technische zaken die ik in deze post niet wil coveren. Dat zou immers een overload aan kennis zijn. De info in deze blogpost is alvast een goede aanzet om je website te verbeteren, laten we daar mee beginnen.

Deel deze post met je netwerk