4 effectieve manieren om je online personal training business te groeien.

december 15, 2020,
15:28 door
Jeroen Vanpoeyer

Ben je recent gestart als online personal trainer? Of ben je van plan te starten als online coach? Dan is deze blog echt iets voor jou.

Vandaag deel ik 4 concrete tips die je meteen kan toepassen om je online business te groeien. 4 methoden die we al meermaals succesvol toegepast hebben doorheen de jaren.

Methode #1 – Lanceer een case study

Een grote uitdaging waar veel startende online trainers tegenaan lopen is het vinden van die eerste klanten.

Eens je de eerste klanten hebt weten aantrekken, en je hebt goede resultaten behaald met hen, dan zorgt dit bijna altijd voor meer business.

Een heel interessante manier om die eerste nieuwe klanten aan te trekken is door te werken met een case study.

Een case study is een soort van pilootprogramma. Het is de eerste keer dat je het programma publiceert (of een vernieuwde versie van een bestaand programma), waarbij je op zoek bent naar personen die het programma willen testen (a.k.a. proefdraaien).

Belangrijk: Je bent er op dit moment wel al van overtuigd dat je resultaten kan behalen met je programma, anders is het nog niet de moment om het publiek te maken.

Er zijn echter nog wat zaken die je wil finetunen. Hiervoor ben je op zoek naar proefpersonen, ook wel case studies genaamd.

Waarom zou iemand zich aansluiten voor een programma dat nog getest moet worden? Wel, dat is eigenlijk heel eenvoudig. Omdat je in ruil voor het testen een aanzienlijk korting zal krijgen (we moedigen aan tussen de 40-60%).

De klant kan deelnemen aan een korting en jij krijgt de kans om je programma te finetunen en verder te optimaliseren. Dat is een win-win.

In je communicatie kan je dan aangeven dat deze korting slechts éénmalig is en dat de prijs nadien zal stijgen naar x-bedrag. Het is zeer belangrijk dat je je ook aan deze afspraak houdt en dat je nadien geen korting meer zal aanbieden. Transparantie en eerlijkheid staan voorop.

Wanneer je dit goed aanpak zal je vrij vlot je eerste klanten kunnen vinden binnen je bestaande netwerk.

Methode #2 – De gouden formule

Om je online personal training (en je case study) te promoten kan je gebruik maken van onze gouden formule. Die gaat als volgt:

“Ik ben op zoek naar [x-personen] [A] die [X] willen bereiken in [Y], zonder [Z].”

Alles wat tussen de vierkante haakjes staat kan je vervangen door je eigen woorden. Hierbij een kleine opsomming van de betekenis van deze letters:

  • X-personen = aantal plekjes dat je vrijstelt.
  • A = je specifieke doelgroep die je wil helpen.
  • X = het doel dat je helpt bereiken of de pijn die je wil oplossen.
  • Y = de duur van je programma.
  • Z = de grootste angst / het grootste struikelblok waar je doelgroep mee kampt.

Phew, dat is een hele boterham. Sta me toe om een concreet voorbeeld te geven.

“Ik ben op zoek naar 10 drukbezette papa’s die hun buikvet met 1-5 cm willen reduceren in de komende 8 weken. Dit zonder zware gewichten te heffen of een streng dieet.”

Alright, je weet wat te doen – start writing! 🙂

Methode #3 – Referrals van tevreden klanten

Deze is voor de hand liggend en zwaar onderbenut. Zonde, aangezien het enorm potentieel bevat.

Heb je in het verleden al klanten getraind? Waren deze klanten tevreden over je diensten? Dan zijn deze personen je eerste bron van nieuwe klanten.

Ga eens door je lijstje met ex-klanten, vink af welke klanten tevreden waren van je diensten en stuur hen eens een berichtje om te horen hoe het met hen gaat. Je wil namelijk niet meteen met de deur in huis vallen en random vragen naar een doorverwijzing.

Na enkele berichtjes heen en weer kan je vertellen over je nieuwe online programma en kan je bijvoorbeeld vragen of ze:

  1. Dit zelf interessant vinden.
  2. Binnen hun bestaand netwerk iemand kennen die hier baat bij zou hebben.

Ook hier is het heel belangrijk dat je duidelijk aangeeft voor wie je programma bedoeld is (doelgroep) en welk specifiek probleem je helpt op te lossen of welk doel je helpt bereiken.

Als extra stimulus kan je deze ex-klant (of klant) een korting geven op hun volgende aankoop. Dit mag niet de voornaamste drijfveer zijn voor een doorverwijzing, maar het is een ideale manier om je dankbaarheid te tonen.

Aan het einde van een coachingtraject zou ik zelf altijd vragen aan de klant of hij / zij nog iemand kent die mijn diensten kan gebruiken. Daarbij geef ik ook altijd aan dat ik een x-aantal plekjes ter beschikking heb en dat ik het liefst werk met personen die via via bij mij terechtkomen.

Met deze methode heb ik als zelf als personal trainer meermaals succes geboekt.

Methode #4 – De top-of-mind-list

*Disclaimer: deze methode heb ik geleerd van de befaamde Jonathan Goodman, oprichter van de PTDC. Ik heb wat zaken aangepast en er mijn eigen versie van gemaakt. Het grond-idee blijft echter hetzelfde.

Vaak onderschatten we de waarde van ons bestaand netwerk. Binnen dit netwerk vinden we honderden (mogelijk zelfs duizenden) mensen waarmee we doorheen de jaren een band opgebouwd hebben.

Het gevolg van deze band = vertrouwen. En laat vertrouwen nu net de #1 reden zijn waarom mensen al dan niet met ons business doen.

Om ons netwerk zo goed mogelijk te benutten om onze online personal training business verder te groeien, kunnen we de top-of-mind-list gaan inzetten.

Deze lijst verdeeld ons netwerk in 3 categorieën of 3 levels. Ik som ze even op:

  • Level 1 – Alle mensen binnen ons netwerk die binnen onze doelgroep vallen.
  • Level 2 – Alle vrienden, collega’s en familie waar we op regelmatige basis contact mee hebben.
  • Level 3 – Al de rest.

Deze levels staan gelijk aan de kwaliteit van je contact. De kwaliteit ten aanzien van het vermogen om er business uit te halen (we bekijken het nu eenmaal even vanuit business- en marketingperspectief).

Level 1

De mensen van level 1 zijn mensen die jij kan helpen. Dit zijn je ideale klanten. Bijgevolg zijn dit de eerste mensen die je wil aanspreken en die je wil warm maken voor je online programma / coaching.

Deze groep is super interessant, daarom moedig ik aan om hier zeer assertief te zijn en hen gewoon aan te spreken.

Hoor eens hoe het met hen gaat, vraag hen wat ze aan het doen zijn en als de moment rijp is (na enkele berichten heen en weer) kan je stilletje aan beginnen vertellen over je business en je programma (indien er interesse is).

Mogelijk zal deze persoon zelf interesse tonen en naar de details vragen. Proficiat, je hebt zonet een potentiële klant aan de haak geslagen. Nu is het juist nog kwestie van de waarde van je product aan te tonen en de deal te closen, zoals ze zeggen.

Het zal ook vaak gebeuren dat iemand niet antwoordt of dat iemand geen interesse heeft.

Wees in dit geval altijd professioneel en beleefd. Het is niet omdat iemand vandaag niet klaar is of geen interesse heeft dat dit binnen 3-6 maanden geen business kan opleveren.

Ik sluit mijn gesprek in dit geval graag af met: “Het was fijn om weer even te connecteren. Heel veel succes met [X]. Ik hoor het graag indien je verder nog vragen hebt – here to help.”

*X staat in dit geval voor een project of een doel waar ze momenteel aan werken.

Sluit ieder gesprek af een positieve noot.

Level 2

Deze groep zijn mensen die dicht bij je staan en die niet binnen je doelgroep passen (anders zouden ze binnen level 1 vallen).

Hoewel ze niet binnen je doelgroep passen, kunnen ze wel zorgen voor extra klanten. De tweede groep mensen die je op de hoogte wil brengen van je nieuwe programma, is deze groep.

Net zoals jij je eigen netwerk hebt, heeft ook iedere persoon binnen jouw netwerk een eigen netwerk. Zij hebben ongetwijfeld ook heel wat mensen die ze kunnen bereiken die binnen jouw doelgroep vallen.

Net zoals bij level 1 moedigen we daarom aan om deze doelgroep te benaderen en te vertellen over je plannen.

Ook hier kan je tijdens het gesprek aangeven dat je op zoek bent naar [DOELGROEP] en dat ze zeker mensen mogen connecteren indien ze last hebben van [PIJNPUNT] of wanneer ze [DOEL] willen bereiken.

Het geeft ons als mens een heel fijn gevoel wanneer we anderen met elkaar in contact kunnen brengen. Op die manier hebben we het idee dat we anderen helpen – wie vindt dat nu niet fijn?

Vanuit deze insteek is het ook bij deze groep zeer waardevol om ze eens aan te spreken en op een natuurlijke manier over je programma te vertellen.

Level 3

Deze mensen zullen minder interessant zijn voor jou en je business. Hier zou ik minder tijd in investeren.

Heb je toch tijd over en wil je op een organische manier je business uitbouwen dan kan je ook deze groep aanspreken. Dit kan a.d.h.v. de methode die we gebruiken voor level 2.

Heel veel succes met het groeien van je business! 

Deel deze post met je netwerk