Succesvol online als loopcoach, het verhaal van Lisa Geybels

februari 11, 2021,
15:16 door
Jeroen Vanpoeyer

De impact van corona

Maart 2020. Ik denk dat we ons allemaal deze maand heel goed (en heel lang) gaan herinneren. Op het moment dat Corona zijn slag sloeg in Europa zat ikzelf in Chile voor mijn stage. Toen ik verplicht moest terugkeren, had ik ineens zeëen van tijd. Aangezien ik al enkele keren benaderd was geweest door vrienden en kenissen met de vraag voor advies betreffende lopen, stelde ik mezelf de vraag: “Als deze mensen advies vragen, zouden ze dan eventueel bereid zijn hier ook voor te betalen?” En zo werd Lis(t)a Coaching opgericht.

Als studente International Business Management had ik reeds enkele vakken gehad over marketing. Alhoewel ik hier heel veel van heb geleerd, is het ‘echte’ leven toch nog net iets anders. Het begin was redelijk overweldigend en ik kan me nog goed de eerste weken herinneren waarin ik van s’ochtends vroeg tot s’avonds laat achter mijn laptop zat.

En toen kwam ik in contact met Jeroen. Al snel had ik een eerste coaching gesprek met hem en heeft hij me zeer goed geholpen met enkele tips en tricks. Niet lang daarna was ik klaar voor het lanceren van mijn Instagram profiel en website.

De power van Social Media

Al snel kreeg ik veel aanvraag binnen van vrienden en kenissen die het wel zagen zitten om gecoacht te worden. Ook vrienden die zelf veel liepen, zonder coach, tagde me vaak op social media wat ervoor zorgde dat ik al vrij snel een redelijk groot organisch bereik had.

In de eerste week maakte ik ook een post op mijn Instagram profiel over een gratis E-book. Ik was eerst niet zo’n fan van mijn kennis ‘gratis’ weg te geven, maar dit bleek uiteindelijk een heel goed initiatief. Het enigste wat mensen moesten doen om dit E-book te bemachtigen, was mijn post delen op hun story en hun e-mail adres doorsturen zodat ik het document kon delen. Dit bleek een groot succes en mijn post werd +/- 30 keer gedeeld, naar het einde toe ook meer en meer door ‘onbekende’.

Voor de rest vroeg ik aan mijn klanten om op hun story af en toe iets te plaatsen over hun loopjes en Lis(t)a Coaching dan te taggen. Zo kon ik hun story delen en kon hun netwerk zien dat zij door mij begeleid werden. Win-win.

De software die ik gebruik

Aangezien de meeste software op de markt voor fitness is gemaakt, of anders vrij prijzig, besloot ik om te werken met Google Drive. Dit is gratis, maar door een sectie ‘commentaar’ in te voeren in mijn klanten hun schema’s, en hun ook aan te moedigen dit te doen, creërde ik een heel persoonlijke aanpak. Dit zorgt voor een enorme meerwaarde aan mijn diensten en werkt ook heel bemoedigend voor mijn klanten.

Ook maakte vele reeds al gebruik van het hardloop platform Strava (dit is ook gratis). Hier deed ik hetzelfde en vroeg ik of mijn lopers hun loopjes hierop wilde plaatsen samen met een leuke hashtag zoals #listacoachingmademedoit of gewoon #listacoaching. Mijn bereik werd organisch, en goedkoop, ineens heel groot en mensen werden alsmaar opnieuw getriggerd door mijn naam.

De toekomst

Momenteel heb ik 42 klanten en een samenwerking met Karel de Grote Hogeschool om studenten en LO-leerkrachten te begeleiden. Ikzelf had een jaar geleden nooit verwacht dat ik nu hier zou staan. Ik krijg dan ook vaak de vraag wat ik nu hier verder mee wil gaan doen.

Om eerlijk te zijn wil ik dit het liefste online blijven doen. Zo kan ik een heel ruim publiek helpen, maar heb ik ook de vrijheid dit te doen van waar ik wil. Ik ben en blijf een reiziger in hart en nieren met een passie voor lopen. Lis(t)a Coaching heeft mij de kans gegeven dit te doen van overal in de wereld, als Corona dit toe laat, en tegelijkertijd mensen motiveren dat je voor lopen echt niet veel nodig hebt.

Als ik terug kijk naar de weg die ik heb afgelegd heb ik geen enkel moment spijt van de beslissingen/ investeringen die ik heb gemaakt. Ik zou het zo allemaal opnieuwe doen. En als ik een wijze raad van advies mag geven: ook al heb je een moeilijke periode, het zijn uiteindelijk de doorzetters en de creatievelingen die uit het dal klimmen. Gewoon jezelf zijn en voor de volle 200% achter je eigen diensten staan.

Deel deze post met je netwerk