6 social media fouten die je wil vermijden bij het starten van je online personal training business.

augustus 25, 2021,
16:13 door
Jeroen Vanpoeyer

6 veel voorkomende social media fouten bij personal trainers.

Social media is geen kernfysica. Er zijn een handvol basisregels die je kan volgen om meer uit je social media te halen. De grootste fout die je kan maken is blijven zoeken naar de heilige graal van social media en alles perfect proberen doen. In dit geval zal je geen actie ondernemen en blijven staan waar je nu staat.

Het idee achter deze blogpost is je grootste fouten blootleggen als online personal trainer. Bijgevolg zal je uit deze fouten leren en het in de toekomst beter kunnen aanpakken.

Fout #1 – Je kent je ideale klant niet.

De eerste stap in ieder marketingproject is het bepalen van je ideale klant, soms ook wel je niche genoemd.

Vandaag zien we dat heel veel personal trainers een heel algemene doelgroep kiezen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Huisvrouwen die hun lovehandles willen wegwerken.
  • Mannen die spiermassa willen bijkomen.
  • Mannen die hun bierbuikje graag zouden reduceren.

Je kent het wel, de klassiekers.

Bijgevolg is er een grote markt van online personal trainers die eenzelfde doelgroep aanspreekt en bijna identiek dezelfde content naar buiten brengt.  Dit maakt het heel moeilijk om je te onderscheiden van die duizenden andere online personal trainers. Nog moeilijker voor de consument om de juiste keuze te maken tussen dat eentonig aanbod.

Het beste advies dat ik zelf ooit ontvangen heb, is dat ik mijn doelgroep moest afbakenen. Wanneer je dit doet, dan kan je heel duidelijk gaan formuleren met welke problemen je ideale klant kampt en welke doelen hij / zij wenst te bereiken.

Bijgevolg kan je hier op inspelen en kan je zeer waardevolle content gaan produceren.

Fout #2 – Je content is niet waardevol.

Fout één brengt ons meteen ook bij fout #2: je content is niet waardevol voor je ideale klant.

Je volgers volgen je vaak om een specifieke reden. In het algemeen kunnen we stellen dat we om 3 redenen content consumeren:

  1. Educatie – we willen bijleren.
  2. Inspiratie – we willen geïnspireerd worden.
  3. Entertainment – we willen geëntertaint worden.

Als online personal trainer zijn voornamelijk die eerste 2 heel belangrijk. Onze ideale klant zaken bijleren, die ze in het beste geval meteen kunnen toepassen. Daarnaast kan je je ideale klant gaan inspireren om actie te ondernemen naar die gezonde levensstijl. Of motiveren om actief te blijven.

Entertainen is een bonus maar geen must. Af een toe een leuk grapje is al mooi meegenomen.

De beste manier om waardevolle en inspirerende content te gaan creëren is je ideale klant leren kennen. Echt goed leren kennen. Wanneer jij hun pijnpunten kent, kan je hier op inspelen met je posts. Indien jij begrijpt wat hun struikelblokken zijn, dan kan je deze oplossen met je kennis. Als jij begrijp wat hun drijfveren zijn, dan kan je hen inspireren en motiveren.

Slaag je er in om die ideale klant accuraat te gaan schetsen, dan is het juist nog kwestie van de content relevant te maken door context toe te voegen. Op deze manier kan je je doelgroep echt gaan aanspreken.

Voorbeeld: je doelgroep zijn voetballers. Geef dan geen algemene tips rond het verbeteren van je conditie. Maak een post met als titel “De 3 hartslagzones waarbinnen je wil trainen om je prestaties op het voetbalveld te verbeteren.” Die hartslagzones gelden uiteraard voor meerdere sporten, maar door deze context toe te voegen trek je de aandacht van je doelgroep. In dit geval voetballers.

Fout #3 – Je bent niet authentiek.

Consumenten kopen geen fitnessprogramma, ze kopen een coach waarbij ze zich goed voelen.

Met deze gedachte in ons achterhoofd kan je wel stellen dat het belangrijk is om je authentieke zelf te zijn. De grootste fout die je kan maken is iemand anders kopiëren omdat hij / zij succesvol is als online personal trainer.

We hebben allemaal ons eigen, unieke verhaal. Deel dit verhaal met je netwerk. Vertel wie je bent. Vertel over je hobby’s en je interesses (naast fitness en sport).

Ik zie heel vaak fitness professionals die enkel posten over hun workouts, voeding en in het algemeen hun fitness journey. Het lijkt dan snel alsof fitness je hele leven beschrijft.

Als gediplomeerde personal trainer begrijp ik dat het verleidelijk is om je content daarop te focussen. Je wil je diensten immers in de spotlight zetten, toch?

De consument die denkt echter niet zo. Je ideale klant die wil zich verbonden voelen tot jou als persoon. Die wil zich herkennen in een persoon en die wil zich begrepen voelen. 

Wanneer jij gaat posten over je andere interesses, wanneer je je fouten gaat delen en toont dat ook jij niet perfect bent en niet altijd even sportief bent.

Als je bijgevolg aantoont dat je nog een leven hebt buiten het sporten en gezond eten. Dan ga je tonen dat je ook menselijk bent en ga je met je authentieke persoonlijkheid de juiste mensen gaan aantrekken met je content. 

Je gaat met andere woorden een band opbouwen met de mensen die zich herkennen in jou. Durf je fouten delen, deel persoonlijke content en wijk regelmatig af van die klassieke fitness content.

Fout #4 – Je bent niet consistent.

Mogelijk de belangrijkste van de 6, niet consistent posten.

In volle opstart is het leuk om content te maken en te delen. Het is nieuw, het is spannend en je krijgt mogelijk heel veel reacties van kennissen en vrienden die je aanmoedigen.

Mijn excuses naar nieuwe online personal trainers, maar ik moet je bubbel even doorbreken. Het nieuwe is er snel vanaf en je vrienden en kennissen zullen je maar een bepaalde periode blijven aanmoedigen.

Dit is meteen ook wat het kaf van het koren onderscheidt: je vermogen om door te zetten, ook wanneer niemand meer voor je supportert. 

Je zal af een toe een post plaatsen waar je amper reacties op krijgt. Er zullen periodes zijn waarin je weinig engagement opwekt. Het zal voorvallen dat je een tijdje geen nieuwe volgers weet aan te trekken.

Dit is deel van het proces. De grootste fout die je kan maken is stoppen met posten, de handdoek in de ring gooien. Dit is de attitude van personal trainers die binnen de 3 stoppen met hun business.

Wat je wel wil doen is een plan maken, een contentplan om specifiek te zijn. Dit is een structuur die aangeeft wanneer je post en wat je post. Waarin staat dat je om de dag post op instagram en dat je 1 blog schrijft om de 2 weken, bijvoorbeeld.

Je contentplan vormt de basis van je social media groei en zorgt er bovenal voor dat je een structuur hebt om aan vast te houden. Zelfs wanneer je een mindere week hebt, wanneer je geen “zin” hebt om content te maken. In dit geval kan je terugvallen op dit plan.

Consistent posten en relevante content maken vormen de basis van je marketingstrategie.

Fout #5 – Je timing is verkeerd.

Waar is de tijd dat je manueel alles moest posten en dat je in je agenda moest zetten: “posten op Instagram om 15 uur”. Voor sommige personal trainers is dit helaas nog steeds het geval.

Wanneer je je content niet inplant, dan ben je verplicht om dit tijdens je dag manueel te doen. Je moet met andere woorden op jezelf vertrouwen dat je er aan denkt, of je moet het in je overvolle agenda plaatsen als taak.

Het resultaat: we vergeten regelmatig te posten of we posten op een uur waarop onze doelgroep niet meer online is (been there, done that).

In het algemeen willen we uiteraard posten wanneer onze ideale klant aanwezig is op social media. Om het eenvoudig te houden spreken we af dat je best post tussen 8 uur ‘s ochtends en 21 uur ‘s avonds. De moment waarop je ideale klant wakker is (tenzij je doelgroep bestaat uit nachtwakers).

Dit lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Toen ik zelf nog geen gebruik maakte van tools zoals Later (geen affiliate link) om mijn social media posts in te plannen, dan vergat ik het regelmatig. 

Het gevolg was dat ik mijn post vlak voor bedtijd zou plaatsen. Dat was dan meestal tussen 22 en 23 uur, een moment waarop vele van mijn ideale klanten reeds in dromenland zaten. Een gemiste kans om mijn content te laten zien.

Wil je echt werk maken van die timing en er het maximale uithalen? In dat geval kan je testen op welke moment je content het meeste engagement opwekt (hiervoor heb je een Instagram businessprofiel nodig). Dit doe je door op verschillende tijdstippen te posten en te kijken wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Marketing is testen, meten en optimaliseren. 

*Persoonlijk vind ik dit overkill en zou ik adviseren om te posten wanneer je ideale klant wakker is. Je content inplannen helpt alvast om het niet te vergeten.

Fout #6 – Een nieuw account starten.

Je bent net gestart als online personal trainer, wat is het eerste dat je doet? Voor velen betekent dit de start van nieuwe accounts. Een nieuw instagramprofiel, een nieuwe facebookpagina etc.

Stop. Stop nu. Ik meen het. Het is geen goed idee, het is een verspilling van je kostbare tijd.

Ik voer deze discussie regelmatig met nieuwe personal trainers: “Waarom start je een nieuw account op social media?”.

Om je zelf de keuze te laten maken heb ik een lijstje gemaakt met de voordelen met betrekking tot het gebruik van een nieuw account versus je huidig account:

Voordelen nieuw account:

  • Je hoeft je familie en vrienden niet te “storen” met je nieuwe business en de bijbehorende content.
  • Je wil je privéprofiel persoonlijk houden en bijgevolg wil je er geen zakelijk posts delen.

Voordelen huidig account gebruiken: 

  • Je hebt al een bestaand netwerk dat je vertrouwt en je kent. Dit netwerk van 0 opbouwen kan zeer lang duren.
  • Als startende personal trainer komen je eerste klanten bijna altijd voort uit je vrienden- en familiekring. Wanneer je een nieuw profiel start dan zal je deze mensen daar mogelijk niet bereiken.
  • Je bent als personal trainer je business. Je bent je brand. Je kan je persoonlijk profiel persoonlijk houden en tegelijkertijd perfect gaan inzetten voor het promoten van je personal trainer diensten. Je echte vrienden en je familie zullen daar geen probleem mee hebben.
  • Je nieuwe volgers krijgen meteen een beeld van wie je bent als persoon op basis van de reeds bestaande content, dit schept meteen een band. Enkel posten over fitness is sowieso een slecht idee, vanuit marketingperspectief.

Mijn mening: een nieuw profiel starten is absoluut overbodig en is een verspilling van je kostbare tijd. De redenen waarom trainers dit vaak doen is om hun privé profiel persoonlijk te houden en omdat ze hun huidige volgers niet willen “lastig vallen” of omdat ze gevoelig zijn voor kritiek van bekenden.

Daar ben ik vrij streng in, daar moet je je als ondernemer kunnen boven plaatsen. Indien Elon Musk geluisterd had naar de vele kritiek omtrent het bouwen van een wagen die kon rijden op batterijen, dan hadden we nog vele jaren kunnen wachten op die eerste elektrische wagen.

Om af te sluiten wil ik nog graag toevoegen dat je je profiel nog steeds heel persoonlijk kan houden en terwijl je business kan promoten. Het ene sluit het andere niet uit, zeker niet als het gaat om online personal training.

Deel deze post met je netwerk