Fout #1 – Geen duidelijke doelgroep afbakenen.
Online is er tot x 1000 meer concurrentie dan offline. Het spreekt voor zich dat we dan ook goed moeten nadenken over de manier waarop we ons willen onderscheiden van onze collega’s.
Één van de meeste effectieve manieren om ons te onderscheiden is door een duidelijke doelgroep te kiezen en een specifiek probleem op te lossen. Bij PT Boost gebruiken we daarvoor de 1-8-1-methode. 1 doelgroep / probleem, 8 weken en één programma om het probleem op te lossen.
Wanneer jij je focust op één doelgroep waar je graag mee werkt. Een groep die je kan helpen met je vaardigheden. En last but not least, een niche die je diensten kan betalen. Dan is het slechts kwestie van tijd vooraleer jij een autoriteit wordt voor deze doelgroep.
Fout #2 – Een te lage prijs vragen.
Een te lage prijs vragen is niet alleen slecht voor je portemonnee. Ook vanuit marketing- en business perspectief is er een groot nadeel aan verbonden.
Vanuit marketing perspectief: een te lage prijs vragen kan zorgen voor een wantrouwen bij de klant. De klant kan mogelijk denken “wow, dat is goedkoop! Voor die prijs kan het geen kwaliteit zijn.”.
Goedkoper staat niet altijd gelijk aan meer business. De kledingindustrie is hier een mooi voorbeeld van. Je betaalt 9/10 niet voor de extra kwaliteit, je betaalt voor de merknaam. Die merknaam brengt een bepaalde status met zich mee, waardoor de consument graag iets meer betaalt.
Vanuit business perspectief: je eerste doel als online personal trainer (ondernemer) is ervoor zorgen dat je rondkomt. Dat je iedere maand je facturen kan betalen. Daarom is het belangrijk dat je een correcte prijs vraagt voor je diensten.
Stel dat je € 37 euro vraagt voor je online coaching programma. Nu moet je eens voor jezelf uitrekenen hoeveel programma’s je moet verkopen op rond te komen. Dat zullen er rond de 100 zijn. Daar moet je al een serieus marketingkanon voor hebben.
Fout #3 – Te veel focussen op de inhoud van je programma.
Heel vaak wordt er gefocust op de inhoud van het programma en gaan online personal trainers een opsomming maken van de features van hun programma. Heel eerlijk, het boeit je klant niet dat ze…
+50 workouts krijgen. Nee, je klant wil één workout waarmee ze hun doel(en) behalen. Een programma waarmee hun buikspieren verstevigen in 8 weken, of waarmee ze de omtrek van hun biceps verdubbelen in 12 weken.
Ik weet het, het is super cliché. Maar je klant denkt in doelen en uitkomsten. Bijgevolg kan je best ook de doelen en de uitkomsten van je programma gaan communiceren.
24/7 support via Whatsapp mogen benutten. Geen idee wie dit bedacht heeft, maar wie kan er in hemelsnaam dag en nacht beschikbaar staan om berichten te beantwoorden?
Je doet er goed aan om geen valse beloftes te maken en realistische verwachtingen te scheppen bij je klanten. Er is niet zo vervelend als iets kopen en vervolgens te ontdekken dat wat je krijgt niet voldoet aan de beschrijving. Dit is zeer slechte voor je reputatie. We moedigen dan ook aan om het omgekeerde te doen: underpromise, overdeliver.
Een gepersonaliseerd programma ontvangen. Ook hier geldt het feit dat je klant er eigenlijk niet om geeft dat het gepersonaliseerd is. Je online personal training klant wil gewoon resultaten boeken.
Of je nu 3 uur aan dat programma gewerkt hebt. Of dat je dat letterlijk van de stapel neemt die je hebt klaarliggen (bij wijze van spreken), dat maakt voor je klant niet uit. Zolang deze zijn / haar doel maar behaalt.
Conclusie: meer focussen op de doelstellingen en de uitkomsten in je marketing / communicatie.
Fout #4 – Je klanten niet opvolgen.
Laat je klant er niet alleen voor staan. Een programma verkopen zonder enige vorm van ondersteuning is wat we noemen het “do-it-yourself-model”. Binnen dit model weten we dat veel klanten afhaken en bijgevolg geen resultaten boeken.
De resultaten van je klanten zijn je beste marketing en zorgen evenals voor een hogere retentie (een klant die langer bij je blijft). Je hebt er dus alle baat bij om een gestructureerd opvolgsysteem op te zetten en je klant zo goed mogelijk te ondersteunen.
Een absoluut minimum aan persoonlijk contact is essentieel om goede resultaten te boeken met + 90% van je klanten. De andere < 10% kan zelf aan de slag en weten zichzelf te motiveren.
Fout #5 – Verkopen in iedere social media post.
Verkopen in elke post op social media is een absolute afknapper. Je wil immers niet overkomen als de persoon die alleen maar post wanneer hij / zij iets te verkopen heeft. Dit komt al snel spammy over.
Stel je voor dat het zo gemakkelijk was… “Hier ben ik, koop van mij.”. Helaas, zo werkt het al lang niet meer. En dat is normaal, de consument wordt slimmer, bedrijven worden slimmer en wij moeten daar in meegaan.
Daarom spreken we bij PT Boost van waardemarketing. Een term die beschrijft dat je in je communicatie best de focus legt op het leveren van waarde aan je doelgroep. Op die manier kan je vertrouwen opbouwen, je expertise tonen en een band creëren met je volgers. Dit zal op termijn zorgen voor meer verkopen (wanneer het juist wordt toegepast).
Een goede vuistregel hier is de 80/20 regel. In 80% van je content focus je op het leveren van waarde. In de andere 20% vertel je over je programma en diensten.