5 concrete tips om meer uit je social media te halen als personal trainer

november 17, 2021,
11:06 door
Jeroen Vanpoeyer

5 concrete tips om meer uit je social media te halen als personal trainer

TIP #1 – DE GOUDEN PITCH

De gouden pitch is een formule die gebruikt wordt om je doelgroep direct aan te spreken.
Wanneer een potentiële klant op je profiel komt wil hij direct weten wie je bent, waar je voor staat, en wat jij specifiek doet.

Met onderstaande formule kan je zelf je gouden pitch uitschrijven:

“Ik help [X] om [Y] te bereiken, zonder [Z]”

Maar voor wat staan deze letter nu?
X = Je doelgroep
Y = Het doel dat je wilt bereiken
Z = De grootste angst of pijnpunt

Een voorbeeld van een uitgeschreven gouden pitch:
Ik help [jonge papa’s] om [1-5cm buikvet te verliezen][zonder een streng dieet of uren in de gym door te brengen]

De gouden pitch kan je gebruiken om je doelgroep duidelijk en concreet aan te spreken.
Pas deze toe op je Instagram-, LinkedIn, en Facebookprofiel.

Deze stap lijkt makkelijk, maar wordt vaak NIET juist toegepast.

Enkele slechte voorbeelden:

  • Ik ben afslankcoach
  • Ik ben mindsetcoach
  • Ik ben personal trainer
  • Ik help je spiermassa opbouwen
  • Ik help je afvallen

Dit is zeer breed, en maakt het voor de klant moeilijk om te beslissen of jij de beste persoon bent om mee samen te werken.

Kies een duidelijke gouden pitch, kies een duidelijke doelgroep, schrijf deze uit en plaats hem in je bio.
Mensen die je profiel bezoeken weten direct of jij de juiste persoon bent om hen te helpen.

TIP #2 – PLAATS EEN LEADMAGNET OP JE SOCIALE MEDIA

Een leadmagnet is een stukje waarde die je GRATIS weggeeft aan je klanten in ruil voor hun gegevens zoals voornaam, achternaam, mailadres en soms ook een telefoonnummer. Op deze manier kan je leads verzamelen via je sociale media.

Enkele populaire leadmagnets zijn:

  • E-book
  • Cheatsheets
  • Workout programma’s
  • Gerechtenboekje
  • Alles wat van waarde kan zijn voor je doelgroep

Tip: Focus in je leadmagnet op één probleem, en hoe je dit kan oplossen, schrijf geen volledig boek waarin je alle problemen probeert op te lossen.

Wanneer je een leadmagnet hebt moeten we natuurlijk nog leads gaan genereren.
Dit kan je doen door op bijvoorbeeld je Instagram profiel te zeggen: “Ik heb een gratis E-book waarin ik jou help om gezonder te eten” OF “Hier zijn 5 tips die jou helpen om buikvet te reduceren”.

Speel in op de pijnpunten van je doelgroep met een specifieke leadmagnet, en geef deze gratis weg in ruil voor de klant zijn gegevens. Plaats de link naar je leadmagnet in je bio zodat mensen dit makkelijk kunnen terugvinden.

Na het verzamelen van leads kan je deze achteraf gaan bereiken via je mailinglijst en ze verder opwarmen om met jou aan de slag te gaan.

TIP #3 – STORY HIGHLIGHTS

Story highlights zijn story’s die je kan opslaan en permanent kan tonen op je Instagram profiel.
Je kan bijvoorbeeld een story maken over een resultaat van een klant, dit opslaan als highlight en dit permanent tonen op je profiel. Dit zijn de “bolletjes” onder je bio.

Waarom is deze feature nu zo handig?
Wel, je kan je bezoekers een voorproevertje geven of kennis met je laten maken op een zeer laagdrempelige manier.

Enkele topics die je kan gebruiken in je highlights:

  • Reviews, testimoials en resultaten van klanten
  • Voedingstips
  • Workouttips
  • Motivational quotes
  • Kijkje achter de schermen – maakt het persoonlijk

Op deze manier kan de klant kijken wie je bent, wat je doet en of jij een interessant profiel bent om samen te werken.

TIP #4 – JUST SAY HI

Hoe vaak heet jij nieuwe volgers welkom? Hoe vaak neem jij de tijd om die personen persoonlijk te bedanken om je te volgen? Bijna niemand doet het, maar er zit zeer veel potentieel in.

Wanneer je iemand persoonlijk bedankt om je te volgen geef je hen het gevoel dat ze belangrijk zijn, en wie vindt het niet leuk om zich belangrijk te voelen?

Daarnaast is het starten van zo een gesprek een zeer nuttige manier om je nieuwe volger te leren kennen, en te luisteren waar deze persoon tegen aanloopt of problemen mee heeft. Op deze manie kan je je nieuwe volger al gaan helpen.

Stel je voor dat je tijdens het gesprek ontdekt dat je nieuwe volger last heeft met slaap, en ik heb toevallig een blogpost staan over slaaphygiëne. Dan kan je de link naar je blogpost doorsturen en zo die persoon al een beetje verder helpen en op die manier een band en vertrouwen opbouwen.

BONUS: door te praten met deze persoon gaat Facebook, Instagram of LinkedIn denken dat jullie een belangrijke band hebben, en zal je volgende post bovenaan de tijdlijn komen te staan van die persoon en krijgt men deze als eerste te zien.

TIP #5 – GEBRUIK CTA’S

Nee. CTA’s zijn geen supplementen, maar Call To Actions.
Met een CTA vraag je aan je volgers om een bepaalde actie te ondernemen.

Je kan bijvoorbeeld onderaan je post zeggen:
“Heb jij ook moeite met motivatie? Wat doe jij om meer motivatie te vinden?”
OF
“Stuur me het woord BLUEPRINT en ik stuur je een gratis workout template door”

Wanneer mensen gaan antwoorden op je content zal je post meer mensen bereiken en kan je gesprekken starten door middel van een privé berichtje.

Belangrijk om te weten: de meeste business wordt gedaan vanuit conversaties!

Deel deze post met je netwerk

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email