De 3 voornaamste redenen waarom personal trainers moeite hebben met het groeien van hun business.

december 7, 2020,
15:28 door
Jeroen Vanpoeyer

Fout #1 – Geen contentstrategie.

Content is king. Een uitspraak van Bill Gates uit 1996 waarin hij het belang van content had voorspeld. 

Dit is een stukje uit zijn essay over het belang van content:

Content is where I expect much of the real money will be made on the Internet, just as it was in broadcasting.

Indien je Bill niet gelooft, dan vraag ik je om even verder te lezen. Laat me het belang van content aantonen.

Iedere volger op je social media kan je een score toekennen. Laten we zeggen van 0-10. Nul wil zeggen dat deze persoon je nauwelijks kent en mogelijk nog maar net volgt. Er is met andere woorden zeer weinig vertrouwen tussen jou en hem / haar.

We weten dat we vertrouwen nodig hebben om een verkoop te realiseren. Wat we nodig hebben is een systeem om vertrouwen op te bouwen. Bij PT Boost spreken we over de waardefunnel – een trechter om onze potentiële klanten op te warmen tot het punt dat ze van ons kopen. Meer daar over verder in deze blog.

Bijgevolg hebben we ook content nodig om die funnel op te vullen. Stel, je maakt vandaag 10 stukjes content. Die content is gebaseerd op de pijnpunten en struikelblokken van je doelgroep. Dan kan jij met je kennis waarde delen om je ideale klanten al een stukje verder te helpen richting hun doel.

Waardevolle content delen met je doelgroep is zoals een spaarvarken. Iedere keer als je waarde verspreid, krijg je een munt. Iedere munt kan je in je spaarpot steken. Wanneer je 10 munten verzameld hebt kan je ze van de bank halen. Dan heb je voldoende gespaard om een opname te doen.

Wanneer één persoon regelmatig waardevolle content van jou krijgt. Dan zal die score van nul munten als snel gaan stijgen. Bijgevolg zal deze persoon je beginnen vertrouwen en je gaan zien als expert, als autoriteit. Nu is het kwestie van tijd vooraleer deze persoon business met jou wil doen.

Een goede contentstrategie zorgt ervoor dat je een autoriteit wordt binnen je doelgroep. Wanneer je met regelmaat kwalitatieve content produceert, is het slechts kwestie van tijd vooraleer je de go-to expert wordt voor je ideale klant. 

*bij deze strategie is het enorm belangrijk om eerst je doelgroep te bepalen. Meer info over het bepalen van je doelgroep vind je in deze blogpost.

Fout #2 – Geen opvolgsysteem.

Graag ga ik verder op onze munten-methode om het belang van een opvolgsysteem te kaderen.

Stel, iemand download vandaag je E-book. In ruil voor je content hebben ze hun gegevens achtergelaten. Hierdoor mag je concluderen dat er interesse is in jouw product of in jouw diensten. 

Hier is een voorbeeld van een opvolgsysteem dat ik zelf heb toegepast als online personal trainer:

  1. Het eerste wat ik doe is deze persoon toevoegen aan een CRM (customer relationship manager) – zelf maak ik gebruik van Teamleader (geen affiliate link), Hubspot (ook geen affiliate link) is een prima gratis alternatief. Je kan ook altijd gebruik maken van een excelfile om te starten.
  2. Achter de naam van deze persoon plaats ik vervolgens de gegevens die ik gekregen heb, in dit geval een e-mailadres en de voor- en achternaam. 
  3. Verder noteer ik bij deze lead wat hij / zij geconsumeerd heeft en wanneer. Bijvoorbeeld: E-book download op 6 december 2020.
  4. Vervolgens ken ik 2 munten toe aan deze contactpersoon. Zo weet ik dat hij / zij reeds interesse getoond heeft en dat ze stilaan klaar zijn voor de volgende stap in het proces. Stel dat deze persoon in de komende week nog een E-book download of reageert op één van je posts, dan kan je extra munten toewijzen.
  5. Tot slot noteer ik mijn agenda dat ik deze persoon binnen 7 dagen een mailtje stuur. In die mail ga ik vragen of ze de E-book al gelezen hebben en wat ze er van vonden.
  6. Afhankelijk van de reply zal ik een gesprek starten en uitzoeken waar deze persoon naar op zoek is of waar ze hulp bij nodig hebben. Zo kan je bepalen of deze persoon een match is voor je business of niet.
  7. Vanaf de persoon aan 10 munten zit kan je je kans wagen en kan je vertellen over je aanbod / programma. Het idee is dat je wacht met verkopen tot de persoon zelf initiatief neemt, of tot deze heel wat content van je geconsumeerd heeft (waneer deze 10 munten verzameld heeft). Dit toont immers aan dat er hoge interesse is in je diensten. 

Dit is een heel eenvoudig opvolgsysteem dat je kan inzetten om je leads op te volgen. Reageert je lead niet op je mail? Probeer hen dan eens op te zoeken op social media en spreek hen daar aan. 

Het gebeurt zeer vaak dat iemand een e-mailadres opgeeft dat ze niet vaak gebruiken om spam te voorkomen. Mogelijk hebben ze je mailtje bijgevolg niet ontvangen.

Zal iedereen antwoorden op je berichten en je opvolging? Neen. Maar het is het altijd waard om ze toch op te volgen. Wie weet is één van die leads een potentiële klant die nog jaren bij jou zal blijven.

Zelf heb ik via deze manier heel wat nieuwe klanten opgestart. Niet vanuit het eerste gesprek, maar door met regelmaat op te volgen en te horen hoe het met de persoon in kwestie gaat.

Er zijn te veel personal trainers die hun leads niet actief opvolgen. Denk aan mensen die een E-book downloaden, personen die contact opnemen via je website of volgers die je een DM sturen op instagram.

Het is niet omdat iemand vandaag niet klaar is om te kopen, dat ze dat binnen een paar maand of een jaar niet zijn. Wanneer jij de tijd neemt om ze in die periode verder te helpen en op te volgen, dan is de kans groot – dat wanneer ze klaar zijn om te investeren – ze voor jou gaan kiezen.

Fout #3 – Geen funnel.

Heb je ooit al van een funnel gehoord? De kans is groot. Marketeers en business coaches smijten er vandaag mee naar je hoofd. Helaas wordt deze “funneltechniek” niet altijd juist toegepast. 

Een funnel is een trechter met maar 2 doelen:

  1. Enerzijds het filteren, zodat je enkel je ideale klanten over houdt.
  2. Anderzijds het transformeren van een onbekende naar een trouwe klant.

Beiden zijn even belangrijk. Je wil geen business doen met personen die niet bij je business passen. Je zal hen geen goede resultaten kunnen bezorgen en je het zal jou als personal trainer veel energie kosten om met hen te werken.

Daarnaast is een funnel DE manier om een onbekende te transformeren naar een trouwe klant. Zoals eerder aangegeven vormt je content-strategie een belangrijk aspect van je funnel.

De kunst is om in je funnel de juiste content te laten zien op de juiste moment. Hier zijn heel wat strategieën voor. Laten we het in dit geval eenvoudig houden. Hieronder deel ik graag een vereenvoudigde versie van onze waardefunnel:

image basic versie waardefunnel

Een funnel strategie is een must voor iedere business. Inclusief voor personal trainers. Genereer je nieuwe klanten zonder deze strategie? Dat is prima! Besef dan wel dat je heel veel geld en potentieel op tafel laat liggen.

Deel deze post met je netwerk

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email