Verbeter je vindbaarheid op google in 7 stappen

april 15, 2022,
10:57 door
Jeroen Vanpoeyer

Op zoek naar hoe je hoger kan ranken op Google door middel van SEO (zoekmachine optimalisatie) als personal trainer?

Je hoeft geen dure marketingbureau’s in te schakelen om hoger te scoren in Google, er zijn heel wat zaken waar je zelf mee aan de slag kan gaan – zelfs als je geen computer expert bent.

In deze blogpost halen we de belangrijkste basiselementen aan die je zelf kan toepassen op je persnal trainer website om hoger te scoren in Google en andere zoekmachines.

1. Stel google search console in voor je website

Google Search Console is een essentiële tool die je waardevolle inzichten geeft in de prestaties van je personal training website en is een schat aan gegevens die je kan gebruiken om de organische zichtbaarheid en het verkeer van je website te vergroten.

Met deze uiterst belangrijke tool kan je de zoektermen en trefwoorden bekijken waarvoor gebruikers je website op Google terugvinden, sitemaps indienen, crawlfouten identificeren en nog veel meer.

Ga hier aan de slag met de Google Search Console: https://search.google.com/

2. Installeer en configureer een SEO plug-in (als je WordPress gebruikt)

Als je WordPress als je CMS gebruikt (wat een vrij grote kans is, aangezien WordPress nu op 39,5% van alle websites draait), moet je een SEO plug-in installeren en configureren om je website te optimaliseren voor SEO.

Wij zijn fan van – en gebruiken zelf ook – Yoast SEO op al onze websites. Yoast is makkelijk te installeren via de “plugins” sectie in je WordPress dashboard en komt in een gratis en PRO versie.

Als je een ander CMS dan WordPress gebruikt, overleg dan met je ontwikkelaar om te zien of je een speciale SEO plug-in of -module moet installeren of dat de functies die je nodig hebt standaard zijn inbegrepen.

3. Genereer en verzend een sitemap

Het doel van een sitemap is om zoekmachines te helpen beslissen welke pagina’s moeten worden gecrawld en geïndexeerd.

De sitemap is eigenlijk gewoon een grote lijst met URL’s/links die de inhoud van je website bijhoud om ervoor te zorgen dat deze worden gecrawld en geïndexeerd.

Google ondersteunt een aantal verschillende sitemap-indelingen, maar XML wordt het meest gebruikt. Je vindt de sitemap van je site meestal op https://www.mijndomeinnaam.com/sitemap.xml.

Bijvoorbeeld: https://ptboost.be/sitemap_index.xml

Als je bijvoorbeeld WordPress en Yoast SEO gebruikt, zal je merken dat het genereren van een sitemap een standaardfunctionaliteit is.

Anders kunt u een XML-sitemap genereren met een van de vele tools voor het genereren van sitemaps die beschikbaar zijn.

Nadat je je sitemap hebt gegenereerd, moet je ervoor zorgen dat deze wordt ingediend bij je Google Search Console. Dit kan je hier doen.

Wees ook zeker om e sitemap te vermelden in je robots.txt bestand (zie volgend puntje).

4. Maak een Robots.txt-bestand

Heel eenvoudig, het robots.txt-bestand van je site vertelt de crawlers van zoekmachines of ze een pagina wel of niet mogen bekijken en/of indexeren.

Meestal wordt het gebruikt om te voorkomen dat bepaalde delen of pagina’s van je site worden gecrawld en is het niet bedoeld om een pagina te de-indexeren en te voorkomen dat deze wordt weergegeven op Google.

U kunt het robots.txt-bestand van je site vinden via https://www.mijndomein.com/robots.txt.
Bij onze website is dit dus https://ptboost.be/robots.txt.

Controleer of je al een robots.txt bestand hebt.

Als je geen robots.txt bestand hebt moet je er een aanmaken, zelfs als je momenteel niet hoeft te voorkomen dat pagina’s worden gecrawld.

Met verschillende WordPress SEO plug-ins zoals Yoast SEO kunnen gebruikers hun robots.txt bestand maken en bewerken, maar als je een ander CMS gebruikt, moet u het bestand mogelijk handmatig maken met een teksteditor en het uploaden naar de hoofdmap van je domein.

Hoe je je robots.txt bestand kan aanmaken en/of bewerken met Yoast SEO kan je hier terugvinden.

5. Zorg ervoor dat je website mobielvriendelijke is

Mobielvriendelijkheid is een belangrijke factor om hoger te scoren in Google. Sinds 2019 is Google officieel overgestapt op mobile-first indexering voor alle sites.

Als je geen mobielvriendelijke website hebt zal je merken dat je website aanzienlijk slechter zal scoren.
Je kan de mobielvriendelijkheid van je website testen via deze tool van Google.

De PT Boost website en veel websites van onze klanten zijn opgebouwd met Elementor, wat een ingebouwde functie heeft om al je pagina’s te optimaliseren voor mobiele toestellen.

Hoe je je pagina’s mobielvriendelijk maakt met Elementor kan je hier terugvinden.

6. Gebruik een SEO-vriendelijke URL structuur

Een SEO-vriendelijke URL structuur maakt het voor zoekmachines gemakkelijker om je pagina’s te crawlen en te begrijpen waar ze over gaan. Je pagina-URL’s moeten ook eenvoudig en beschrijvend zijn voor gebruikers.

Zo ziet een SEO-vriendelijke URL eruit:
https://www.domein.com/12-weken-fit-en-sterk-programma/

In tegenstelling tot een URL die niets beschrijvend is:
https://www.domein.com/pagina.php?id=32

  • Gebruik koppeltekens in uw URL’s om woorden te scheiden; gebruik geen underscores.
  • Houd URL’s zo kort mogelijk (een onderzoek van Backlinko toonde aan dat kortere URL’s hoger scoren).

Wees ook zeker om je permalink structuur in te stellen wanneer je gebruik maakt van WordPress.
Je kan dit doen door in het dashboard te gaan naar Instellingen –> Permalinks en te kiezen voor de optie “berichtnaam”.

7. Optimaliseer je afbeeldingen

Afbeeldingen kunnen de ervaring op je website verbeteren. Onnodig grote afbeeldingen kunnen echter de laadsnelheid van pagina’s verhogen, wat een negatieve invloed heeft op uw SEO en frustratie bij je bezoekers veroorzaakt.

Je kan deze problemen voorkomen en tegelijk genieten van alle voordelen die afbeeldingen te bieden hebben door je afbeeldingen te optimaliseren.

Dit kan worden gedaan door de afbeeldingsgrootte te verkleinen en de manier waarop uw site het laden van afbeeldingen afhandelt aan te passen. Het proces kan tijdrovend zijn als het handmatig wordt gedaan, maar WordPress-gebruikers kunnen gebruik maken van WordPress plug-ins om dit proces te versnellen en te automatiseren.

Er zijn zeer veel verschillende gratis en betalende plug-ins, wij maken voor onze website gebruik van de gratis plugin Smush.

Verbeter je SEO vandaag nog

Met deze basisbehoeften van SEO kan je aan de slag gaan om hoger te scoren in Google en andere zoekmachines.

SEO-succes komt niet alleen voort uit het simpelweg volgen van een checklist. Om uw concurrenten te overtreffen, moet u er echter voor zorgen dat u aan deze stappen werkt om uw SEO te verbeteren.

Heb je vragen of heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je SEO? Laat het ons weten!

Deel deze post met je netwerk