De 5 elementen van een sterke landingspagina

februari 14, 2022,
17:05 door
Jeroen Vanpoeyer

In de marketing spreken we wel eens van landingspagina’s. Dat zijn de pagina’s die je business helpen groeien. 

Concreet zijn dit pagina’s waar je leads verzamelt, potentiële klanten verder in je funnel (customer journey – koud naar warm) brengt.

Op je personal training website zijn dat vaak de volgende 2 pagina’s:

  • Een landingspagina – Hier kan een websitebezoeker zich aanmelden voor een specifiek product. Bijvoorbeeld: een gratis training / e-book.
  • Een thank you pagina – Deze pagina krijgt diezelfde websitebezoeker te zien wanneer deze zich aanmeldt voor dat gratis product.

In dit laatste gedeelte wil ik graag meer in detail toelichten hoe je het maximale uit deze pagina’s kan halen. Dit zijn immers de belangrijkste pagina’s bij het genereren van leads (en bijgevolg ook klanten).

Laten we beginnen met de landingspagina. Hoe ga je deze opbouwen om zo veel mogelijk van die traffic (websitebezoekers) om te zetten naar leads? Let me show you.

Iedere pagina waar je leads wil verzamelen daar start je in principe vanuit je aanbod. Enkele vragen die je op weg helpen om de content (inhoud) van je pagina te bepalen:

  • Wat wil je gaan aanbieden en hoe ga je dit aantrekkelijk maken voor jouw ideale klant?
  • Hoe kan ik de meerwaarde van die product kort en krachtig verwoorden?
  • Zijn er reeds mensen die dit product van me ontvangen hebben en die een testimonial of review willen geven? (social proof).
  • Welke info wil ik ontvangen van deze bezoeker in ruil voor dit gratis stukje waarde?
  • Wat is de uitkomst die dit product teweeg kan brengen voor je doelgroep?

Dit zijn enkele vragen die je best even beantwoord alvorens je begint te bouwen aan de pagina. Anders bestaat de kans dat je enkele keren opnieuw moet beginnen. Been there, done that…

Nu we de content hebben kunnen we de hiërarchie (volgorde) van de content gaan bepalen. Ook dit is van cruciaal belang om het maximale uit deze pagina’s te halen.

Om het makkelijk te maken som ik de verschillende elementen op in de volgorde die ook wij gebruiken voor onze pagina’s binnen marketing campagnes en websites:

1. Offer

Je offer of je aanbod is het eerste wat de mensen zullen zien. 

  1. In marketing gebruikt men ook wel eens de term WYSIATI. Dat wil niets meer of minder zeggen dan: ‘What You See Is All There Is’. 
  2. Waarmee men wil aangeven dat het belangrijk is dat je aangeeft wat de bezoeker zal krijgen wanneer ze zich aanmelden. Probeer dit visueel te maken met bijvoorbeeld een mockup (afbeelding).

2. USP’s

Een goede titel die aangeeft welke product je aanbiedt zou altijd ondersteunt moeten worden met enkele USP’s.

USP staat voor unique selling proposition (soms ook point).

Het advies dat ik hier ooit kreeg is om te proberen om je product in 3 korte krachtige zinnen te verkopen. Focus hierbij op de meerwaarde die je product te bieden heeft, communiceer in uitkomsten en durf creatief te zijn.

3. CTA

Een call to action is een oproep om actie te ondernemen.

In essentie is dit de actie die je wilt dat je bezoeker zal nemen. De richtlijnen zijn hier eenvoudig, maak het laagdrempelig en kristal helder.

Bijvoorbeeld: Download je gratis e-book / training.

4. Self Selection Procedure

De zelf selectie procedure.

Maak een kleine checklist met een opsomming voor wie de content die je aanbiedt geschikt is en voor wie niet. Hierdoor kan je bezoekers zichzelf selecteren en beslissen of het wat interessant is voor hen.

5. Social Proof

Een testimonial of review van één van je klanten om aan te tonen dat je weet waarover je spreekt en dat je je doelgroep ook effectief kan helpen.

 

Een landingspagina kan je nog veel uitgebreider maken dan deze 5 elementen. Voor een gratis product, zoals een leadmagnet, is deze info echter ruim voldoende.

Hoe groter het aanbod (en hoe duurder) hoe meer info de consument nodig heeft om een onderbouwde beslissing te kunnen nemen. In dit geval is er dus zeker voldoende info, aangezien het gratis is.

Alright, nu we landingspagina gebouwd hebben kunnen we het ook even hebben over die befaamde thank you page.

Dit stukje van de website wordt zwaar onderschat en is van goudwaarde. En dat zeg ik (denk ik) niet snel.

Het doel van die thank you page is om de leads verder in je funnel te krijgen. Zodat ze weer een stap dichter staan bij het effectief klant worden.

Hierbij enkele tips om het maximale uit deze pagina te halen:

  1. Geef je e-book / training niet meteen weer op je thank you page. Stuur deze door via e-mail.
  2. Plaats een grote titel op je pagina waar je het volgende zegt: “Bedankt voor het downloaden van mijn training / e-book. Je zal deze binnen 5 minuten ontvangen in je mailbox. Intussen wil ik je graag nog iets vertellen…”. Je hebt jezelf net 5 minuten tijd gekocht.
  3. Plaats een video op je thank you page waarbij je je introduceert bij de potentiële klant en waar je ze uitnodigt voor de volgende stap in het proces (funnel).
  4. Voorzie een grote knop onder je video met een duidelijke call to action voor die volgende stap.

Op deze manier kan je:

  • Jezelf voorstellen en die eerste connectie beginnen bouwen met je bezoeker.
  • Je potentiële klant op een heel laagdrempelige manier verder begeleiden naar je volgende stap van de funnel.

Wanneer je op deze manier consistent verkeer (bezoekers) naar je landingspagina stuurt, en consistent mensen op je thank you page krijgt, dan heb je een geoliede machine om je business te groeien.

En ja, het is echt zo eenvoudig. Dit is wat alle grote bedrijven doen. Starten met een laagdrempelig aanbod om die o zo belangrijke leads te verzamelen.

Vond je dit artikel nuttig? Dan zijn er 2 zaken waar je me een enorm plezier mee doet:

  1. Deel het op je socials en tag me in de foto (huge help).
  2. Ga er mee aan de slag. Kennis zonder actie is verloren kennis.

Deel deze post met je netwerk

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email