De 5 must-have elementen van een PT website

februari 9, 2022,
14:28 door
Jeroen Vanpoeyer

Intro – Heb je een website nodig?

Dit is zo één van die topics die trainers en coaches vaak erg belangrijk vinden, en waar ze bijgevolg zwaar in investeren.

Om deze blogpost te beginnen zou ik alvast willen zeggen dat je GEEN website nodig hebt om je business te starten. Het is bijgevolg ook geen essentiële investering (als starter).

Laat je dus zeker niets anders wijsmaken. I know, veel websitebouwers zullen je laten geloven dat het een must-have is, net zoals Facebook marketeers je zullen overtuigen dat Facebook ads broodnodig zijn en Google je zal overtuigen dat je best kan betalen voor Google ads.

Pas op, begrijp me niet verkeerd. Het zijn allemaal extreem nuttige tools. Er is echter een tijd een plaats voor alles.

Net zoals je in de gym best start met het bouwen van een goede basis, vooraleer je overgaat naar loaded overhead squats en andere advanced oefeningen.

Naar mijn ervaring heb je pas een website nodig eens je business up en running is en van zodra je reeds actief inzet op social media marketing (organisch, niet betalend).

#1  Een duidelijke header

#1  Een duidelijke header

Een header is het eerste frame van jouw website. Kortom, het eerste wat jouw (potentiële) klant te zien krijgt wanneer ze naar jouw website surfen.

Die eerste indruk is van cruciaal belang. Zeker wanneer je weet dat tot 97% van je websitebezoekers nooit meer terugkeert na dat eerste bezoek.

Daarnaast weten we ook dat bezoekers binnen de 3 seconden beslissen of iets al dan niet relevant is voor hen. Je hebt dus 3 seconden om de aandacht te pakken en je boodschap over te brengen. Make it count.

Enkele tips om het maximale uit die o-zo belangrijk header te halen:

  • Werk met een krachtige foto die je doelgroep weergeeft en context creëert voor wat je aanbiedt. Bv: een foto van een zwangere vrouw die aan het sporten is en die geluk en energie uitstraalt.
  • Schrijf je elevator pitch uit en verwerk deze in de header. Voorbeeld: Ik help jonge papa’s (25-35 jaar) naar een strak en fit lijf waar ze trots op zijn.
  • Voorzie een duidelijke call to action. Een laagdrempelige next-step die je websitebezoeker kan nemen. Bijvoorbeeld: Vraag je gratis kennismaking aan.
  • Laat jezelf zien. Jij bent als personal trainer je merk. Een foto van jezelf tonen schept meteen vertrouwen en een band.

In conclusie: voorzie een duidelijke header die context creëert en waarmee je in 3 seconden je boodschap kan overbrengen. Zo kan iedere nieuwe websitebezoeker snel bepalen of je relevant bent voor hem / haar en zo trek je de juiste profielen aan.

#2 Deel je missie en verhaal

#2 Deel je missie en verhaal

Mogelijks het meest underrated element van een krachtige website. Deel je missie en je verhaal. Vertel waarom je doet wat je doet en deel de weg die je afgelegd hebt.

In marketing zeggen ze wel eens “stories sell”. Verhalen verkopen wel degelijk. Omdat het de beste manier is om vertrouwen op te bouwen en die belangrijke connectie te creëren.

Iemand die je verhaal leest zal zich er mogelijk in herkennen, en zal erkennen dat jij de weg afgelegd hebt die hij / zij op dit moment aan het bewandelen is. Dit concept is enorm krachtig.

Deel daarom zeker je verhaal, en de bijhorende missie van je business, op de eerste pagina (ook wel homepagina genoemd) van je website.

Let wel op, ga gaan boek schrijven. Het is oké om wat over jezelf te vertellen, but keep it short and to the point.

Mijn advies: probeer je verhaal in grote lijnen te delen in 10-15 zinnen. Liefst met wat witruimte tussen iedere 2-3 lijnen tekst. Dat verbetert namelijk de leesbaarheid voor je gebruiker / websitebezoeker.

Oh ja, en als je het helemaal goed wilt doen, dan kan je ook investeren in een leuke video waarin je je verhaal deelt. Hier adviseer ik een korte video van 1 tot max 3 minuten.

Tot slot deel ik graag nog enkele tips voor dit gedeelte van je website:

  • Deel de struikelblokken die je tegenkwam op weg naar het doel dat je bereikt hebt. Dit is iets waar andere zich vaak in herkennen.
  • Verwoord heel duidelijk waarom je personal trainer werd en waarom je er voor koos om coach te worden. Mensen geven meer dan ooit om zingeving.
  • Vermijd een opsomming van je diploma’s. Je bouwt geen website om collega personal trainers te imponeren. En jouw klanten, die geven eerlijk gezegd niets om je diploma’s, dat is gewoon een feit.

Bonus tip: indien je vastloopt in dit stukje, dan moedig ik zeer sterk het boek Start With Why van Simon Sinek. Dit helpt heel erg om je persoonlijke missie te vinden en te formuleren.

Oké, nu je deze info hebt. Start writing!

#3 Je methodiek / manier van werken

#3 Je methodiek / manier van werken

Iedere personal trainer heeft tegenwoordig wel iets op zijn / haar website staan rond voedingsbegeleiding, personal training, trainingsplannen op maat, etc.

In de ogen van de klant is iedereen een beetje hetzelfde aan het zeggen, moeilijk om je zo te onderscheiden.

De ergste belofte / feature die ik nog steeds al te vaak tegenkom: 24/7 ondersteuning en coaching. Een belachelijke belofte, omdat je ze niet kan waarmaken. En ook totaal overbodig. 

Soit, over naar hoe je het WEL juist kan aanpakken.

Bij deze heb ik echt geprobeerd om mezelf nog eens in de rol van klant in te leven. Dus ik stelde mezelf de vraag: Wat wil ik weten wanneer ik op zoek ga naar een coach / personal trainer?

Eén van de zaken waar ik spontaan aan dacht was het volgende: ik wil weten hoe die coach te werk gaat en wat ik mag verwachten van zo’n traject.

Met andere woorden, hoe kan deze persoon me helpen mijn doel te bereiken. En vooral, wat zal ik er voor moeten doen.

Ik weet het, dit soort uitleg krijg je normaliter tijdens een intakegesprek. En toch zou ik dit graag al op voorhand weten. Zo kan ik alvast bepalen of dat intakegesprek nuttig zou zijn voor mij, of niet. Onze tijd is immers kostbaarder dan ooit.

Side note: we mogen er niet van uitgaan dat iedereen staat te springen om een gratis intakegesprek aan te vragen, simpelweg om het feit dat we het gratis aanbieden. Die tijd is (gelukkig) voorbij. 

We moeten eerst onze waarde kunnen aantonen, dan pas verdienen we die tijdsinvestering van onze potentiële klant.

Daarom enkele tips om je waarde aan te tonen:

  • Verwoord heel duidelijk waar je voor staat en hoe je te werk gaat.
  • Communiceer heel duidelijke het resultaat / de uitkomst die je helpt bereiken (tip: werken met concrete cijfers werkt heel erg goed).
  • Vermeld waarom men voor jou zou moeten kiezen in plaats van PT Pietje die 200 meter verder zijn business heeft. Met andere woorden, wat maakt jou echt uniek ten aanzien van andere coaches. Zet dit extra in de verf.

Voorbeeld: voor mij persoonlijk is dat het feit dat ik als business coach 100% werk met online personal trainers. Dat maakt dat ik me vaak weet te onderscheiden van andere Biz Coaches die alles en iedereen proberen helpen.

Alright, steek die handen uit de mouwen en get to work.

#4 Je (onweerstaanbaar) aanbod

#4 Je (onweerstaanbaar) aanbod

Heb je ooit al gehoord van de customer journey?

Vrij vertaald wil dit zeggen: de reis van je klant.

Iedere lead, prespect, potentiële klant bevindt zich een bepaalde fase van zijn / haar reis.

In het algemeen kunnen we die reis opdelen in 3 grote fases – keep in mind, dit is op macroniveau:

  1. Koud – De koude fase is wanneer iemand niet bewust is van een probleem en er bijgevolg ook niets aan wil veranderen. 
    1. Je hebt bijvoorbeeld een paar kilootjes te veel (om gezond te zijn) maar het stoort je op dit moment nog niet. 
    2. Daarnaast is iemand die koud is ook iemand die je totaal nog niet kent, en bijgevolg geen vertrouwen heeft in jou en wat je aanbiedt.

  1. Warm – Deze persoon is bewust van zijn of haar probleem is in volle research modus.
    1. Dit is bijvoorbeeld iemand die regelmatig in de spiegel kijkt en niet tevreden is met wat hij / zij ziet. Deze persoon is bijgevolg op zoek naar een oplossing en is een aantal opties aan het overwegen.
    2. Iemand die warm is is daarnaast ook iemand die jij mogelijk al een tijdje volgt, hier en daar wat content van je consumeert en je daardoor ook al een beetje beter vertrouwt.

  1. Heet – Op dit moment is de persoon klaar om te investeren. De pijn is groot, het doel is duidelijk. Het is tijd om actie te ondernemen.
    1. Deze persoon heeft mogelijk al heel wat gratis content geconsumeerd, maar slaagt er niet in om zelfstandig tot zijn / haar doel te komen. Bijgevolg wil deze het ditmaal wel goed aanpakken en is hij / zij bereid om te investeren.
    2. Iemand die heet is, dat is iemand die letterlijk klaar staat met de creditcard en ook iemand die jou voldoende vertrouwt en ziet als expert, om vervolgens gebruik te maken van jouw diensten.

Uit deze uitleg kan je dus vaststellen dat het enerzijds gaat om de fase waar de klant zich in bevindt. Dit gaat van weinig pijn, tot veel pijn. Weinig bewustwording, tot extreem bewust.

En daarnaast gaat het ook om het stukje vertrouwen. In hoeverre kent deze persoon jou en je werk en in welke mate gelooft deze potentiële klant dat jij DE oplossing kan bieden?

Een combinatie van beiden is nodig om uiteindelijk die sale te gaan maken. 

Aangezien niet iedereen (helaas) klaar is om op dag één te investeren in onze diensten, is het belangrijk dat we hier rekening mee houden in ons aanbod.

In essentie zou je dus iets moeten kunnen aanbieden voor iedere fase van die customer journey. Voor personal trainers, zowel online als offline, adviseer ik het volgende:

  • Een leadmagnet – Een stukje waarde dat je gratis kan weggeven aan die ideale klant die jou nog niet kent. Dit kan een e-book of een gratis training zijn. Dit is uiteraard voor de koude markt.
  • Een conversietool – Een conversietool is een tool die je gebruikt om iemand te converteren van koud naar warm. Dit kan bijvoorbeeld door een goedkope, of zelfs gratis, challenge aan te bieden. Iets waar je potentiële klant effectief al mee aan de slag kan, zonder veel risico te nemen (qua tijds- en geldinvestering).
  • Een Kennismakingsgesprek – Last but not least, voor de hete markt, die befaamde profielen die klaar zijn om te investeren. Hier zou ik een kennismakingsgesprek aanbieden waarbij je meer info verschaft over je diensten om vervolgens over te gaan tot de sale.

Dit 4e element sluit ik graag af met een zeer concreet voorbeeld:

  1. Lead magnet: een gratis training van 15-30 minuten over een specifiek en relevant topic voor je doelgroep. Bijvoorbeeld: 5 oefeningen die [DOELGROEP] helpen om [DOEL] te bereiken.
  2. Conversietool: een 30 dagen fitness challenge die je verkoopt voor € 47. Bijvoorbeeld: In 30 dagen naar [DOEL] zonder [ANGST], exclusief voor [DOELGROEP].
  3. Core product: Een 12 weken online programma t.w.v. 500 euro waar je je klant helpt om een specifiek doel te bereiken. Bijvoorbeeld: Ik help [DOELGROEP] met [DOEL] in 12 weken.

Voor stap 3 biedt je dan uiteraard de optie om een kennismaking in te boeken. Bijna niemand koopt rechtstreeks van je website tenzij je Nike of Adidas bent.

#5 Resultaten & testimonials

#5 Resultaten & testimonials

Jij kan 1000x vertellen hoe goed je bent. Het zal nooit hetzelfde effect hebben als iemand anders die deelt hoe goed je bent.

Zet daarom ook actief in op het behalen van resultaten en het verzamelen van reviews en testimonials.

Vraag hier actief naar bij je succesvolle klanten. Zelfs een tevreden klant zal zelden of nooit uit zichzelf een review naar je toesturen. Wees dus pro-actief, en spreek je klanten aan. 

Een videotestimonial vragen is uiteraard een grotere stap dan een geschreven review, daarom adviseer ik ook zeer sterk om je klant zelf te laten kiezen hoe ze een testimonial willen aanleveren.

Je kan uiteraard wel benadrukken dat een videotestimonial extra gewaardeerd wordt. Zo duw je ze toch op een zachte manier in die richting.

Enkele vragen die je kan meegeven als leidraad voor een sterke testimonial:

  • Wat was je huidige situatie, wat ging er niet goed?
  • Hoe heb je mij ontmoet + wat was je eerste reactie? 
  • Wat heeft je over de streep getrokken? Wat was het moment dat je beslist hebt om samen te werken? 
  • Wat heb je geleerd en wat heeft de grootste impact gemaakt op jou en je gezondheid / fitness? 
  • Wat is het resultaat sinds de samenwerking, wat heb je tot op heden verwezenlijkt?

Door deze vragen mee te delen is het voor je klant een pak makkelijker om effectief een goede testimonial af te leveren.

Voor beginnende PT’s moedig ik aan om je eigen verhaal te delen, totdat je enkele sterke testimonials en resultaten van klanten hebt.

Deel deze post met je netwerk

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email