Introductie – de impact van persoonlijke content en de kracht van je bestaand netwerk.
Waarom is persoonlijke content belangrijk?
Vooraleer we overgaan tot de 5 content ideeën voor personal trainers, wil ik graag vertellen waarom persoonlijke content zo belangrijk is en wat het voor jou als fitness pro kan betekenen.
Of je nu video’s maakt, foto’s deelt, podcasts opneemt. Je wil door middel van je content je ideale klant helpen. Idealiter doe je dit door in te spelen op:
- Hun frustraties (die wil je oplossen).
- Hen helpen hun doelen te bereiken (door actiegerichte content).
- Hen helpen om struikelblokken te overwinnen (dit kan je doen door kapstokken aan te reiken die helpen bij een bepaalde verandering).
Waarde bieden – super belangrijk dus. Zo creëer je autoriteit en toon je je expertise. Daarnaast wil je ook een band opbouwen met je doelgroep. Dit is iets wat heel erg onderschat wordt.
Één van mijn favoriete quotes toont aan waarom dit zo belangrijk is:
“mensen kopen geen fitnessprogramma, ze gaan een samenwerking aan met jou als coach. In een dienstverlenende sector is het enorm belangrijk dat de klant zich verbonden voelt met jou, dat er een klik is.”
Vandaag zie ik veel trainers die workout tips delen, voedingstips, tips om beter te slapen, noem maar op. Deze content kan waardevol zijn, mits het contextueel is (geen algemene tips maar zeer specifiek gerichte content naar een specifieke doelgroep).
Dit is een goed begin, maar er mist nog iets. Af en toe een heel persoonlijke post, waarin je wat meer vertelt over jezelf, dat zou de contentstrategie nog krachtiger maken. Dit zorgt ervoor dat je op een dieper niveau een connectie maakt met je doelgroep.
Bovendien zorgt dit ervoor dat mensen zich verbonden gaan voelen met jou en bijgevolg dat ze sneller voor jou zullen kiezen dan voor een collega die een gelijkaardige dienst aanbiedt.
De kracht van je eigen netwerk.
Een ander punt dat ik graag even wil aanhalen in deze blog is de kracht van je eigen netwerk. Nog iets dat gigantisch onderschat wordt.
Wanneer iemand vandaag start als personal trainer, in bijberoep of in hoofdberoep, dan maken ze vaak een nieuwe instagram aan. Mijn eerste reactie is dan vaak: “waarom heb je die nieuwe instagram aangemaakt?”.
Het antwoord dat ik het meeste krijg is: “ik wil mijn privé profiel persoonlijk houden.”, of “Ik wil op mijn zakelijk profiel reclame maken voor mijn business, op mijn privé profiel doe ik dit liever niet omdat hier vrienden en familie actief zijn.”.
Een logische gedachte, maar vanuit businessperspectief, en vooral vanuit marketingstandpunt, een grote fout.
Je netwerk op facebook en op instagram (eigenlijk op al je socials) daar heb je jaren over gedaan om dit op te bouwen. Dit zijn mensen die je ondertussen al redelijk goed kennen (toch als je regelmatig post) en dit zijn vaak, zoals eerder aangegeven, familie en vrienden.
Dit zijn bij uitstek de meest ideale mensen om op de hoogte te brengen van je activiteiten. Sta me toe om even toe te lichten waarom dit zo is.
Één van de belangrijkste pilaren binnen marketing is vertrouwen opbouwen, zeker in het online landschap. Stel je voor dat je vandaag opnieuw begint, een nieuw instagram account, nieuwe volgers, opnieuw vertrouwen opbouwen. Je moet letterlijk weer van 0 beginnen.
Op je eigen account, je privé account, heb je al een hele achterban die je vertrouwt. Waarom zou je hen niet vertellen over je onderneming? Waarom zou je hen niet introduceren tot je plannen?
Stel, je doelgroep zijn jonge papa’s (25-35 jaar) die buikvet willen reduceren en meer energie willen. Binnen je huidige netwerk zijn er zo’n 50-tal personen die aan dit profiel voldoen. Dit zijn potentiële klanten die jij kan helpen!
“Maar Jeroen, ik wil niet verkopen aan vrienden en familie.”
Waarom niet? Jij hebt de kracht en de kennis om iemand zijn leven te veranderen. Is het dan niet mooi dat je begint met je vrienden en familie te helpen? Wanneer jij een schrijnwerker hebt in de familie en je wil een nieuwe carport zetten, dan ga je toch ook eerst bij hem / haar aankloppen? Die persoon gaat dat toch ook niet gratis doen? Mogelijk krijg je een beetje korting, dit kan jij ook toepassen, zelf ben ik daar echter geen fan van, want waar trek de lijn? Wie krijgt korting en wie niet?
Daarnaast is je prijs je prijs en is korting een slechte motivator om iemand over te streep te halen (tenzij het gaat over een actie binnen een marketingcampagne, bijvoorbeeld bij de lancering van een nieuw product).
Echt, dit wordt zo hard onderschat, dat eigen netwerk. Hier is een eigen voorbeeld: toen ik actief was als personal trainer, had ik in mijn eerste jaar als PT amper iets gepost op mijn persoonlijke socials. Pas na één jaar, na het lezen van een boek, dacht ik “laten we dit proberen”.
Ik heb toen gedurende 1 week verschillende posts gemaakt en gedeeld op mijn persoonlijke profielen. Het resultaat: 3 nieuwe klanten voor een 12 weken traject, goed voor een omzet van een kleine 2.000 euro.
Iets wat onbewust ook vaak speelt is de angst van: “wat gaan anderen denken van mijn content? Gaan ze het goed vinden? Gaat het wel goed overkomen?”. Heel eerlijk, you shouldn’t care. Je bent een personal trainer / coach, je helpt mensen om hun leven te transformeren, dat is iets waar je oprecht trots op mag zijn.
Je verkoopt geen dieetpillen of detox-sapjes. Nee echt, ik meen het, wees trots op wat je doet, bouw verder op je bestaande netwerk. Het is absoluut overbodig om een nieuw profiel te maken en van scratch te beginnen. Het gaat je alleen veel tijd kosten en het zal veel langer duren vooraleer je klanten zal genereren uit je social media.
*Disclaimer: een uitzondering op deze regel is wanneer je een team van personal trainers uitbouwt en waarbij je brand een groep mensen vertegenwoordigt. In dit geval kan je niet langer enkel en alleen beroep doen op je eigen, persoonlijk profiel.
5 concrete tips om je content meer persoonlijk te maken.
1 – Wat is je missie met je onderneming en waarom?
Het belang van je persoonlijke missie in je marketingstrategie wordt heel erg onderschat. Die missie voedt niet alleen jouw motivatie en energielevel, deze missie is ook essentieel in je marketing.
Consumenten kopen geen 12 weken programma – ze kopen een samenwerking met jou als coach, jou als persoon. Daarom is het enorm belangrijk dat ze weten wie jij bent en waarom je doet wat je doet.
Wanneer je dit duidelijk communiceert, dan creëer je een band met je doelgroep. Klanten worden zo op termijn niet gewoon klanten, maar ambassadeurs van jouw missie (wanneer ze effectief achter je missie staan). Hoe cool is dat?
Dit wekt dan weer een sterk community gevoel op wat een grote factor is in het uitbouwen van een succesvolle brand / merk. In dit geval ben jij je brand als personal trainer.
Crossfit is hier een mooi voorbeeld van, de community die zij hebben opgebouwd is gigantisch en is één van de pilaren van hun succes.
2 – Deel je eigen transformatie / verhaal.
Nog eentje om bij stil te staan. Wat is jouw verhaal? Welke weg heb jij afgelegd om te komen waar je nu staat? Welke struikelblokken heb je zelf moeten overwinnen om te staan waar je nu staat en hoe heb je dit gedaan?
Aantonen dat je zelf niet altijd heel fit was of dat je zelf een moeilijke periode bent doorgekomen, dat maakt je menselijk en benaderbaar.
Je potentiële klant wil zich niet vastklampen aan iemand die perfect is, we willen ons verbonden voelen met iemand die menselijk is.
3 – Je grootste fout(en).
Wanneer het gaat om het delen van succes, dan staan we vaak op de eerste rij.
Denk maar aan het behalen van je rijbewijs, je diploma, je nieuwe PT certificaat. Daar is trouwens niets mis mee, op die zaken mag je oprecht trots zijn.
Wat ik te weinig zie, en dat vind ik jammer, is dat trainers en coaches hun fouten delen. Die fouten, net zoals bij tip 2, die tonen aan dat jij menselijk bent. Los daarvan schuilt er een enorm leerpotentieel in die fouten en kan je die kennis gaan overbrengen op je achterban, je volgers, je netwerk.
Fouten moeten meer bespreekbaar worden, want ze zijn enorm leerzaam en we hoeven ons hier absoluut niet voor te schamen.
“Zij die zonder fouten zijn werpe de eerste steen.”
4 – Deel je passie(s).
Sport en fitness zijn ongetwijfeld een grote passie van jou als coach en trainer. Iets wat ik vandaag zie is dat iemand personal trainer wordt en ineens switched al de content die ze produceren naar workout video’s, voedingstips, tips rond slaap, etc.
Hoewel dat heel leerrijk en educatief is, geeft het je volgers weinig inzicht in wie je bent als persoon. Stel je voor dat je naast sport, ook van tekenen houdt, en je deelt regelmatig iets van je werk dat je zelf gecreëerd hebt – en tussen die volgers zitten een aantal mensen die zelf graag tekenen – dat is gewoon een instant connectie!
Wees niet de “perfecte” sport chick of dude – wees een echte persoon en deel ook die andere interesses die deel uitmaken van je leven.
5 – Documenteer je journey.
Stel dat je een startende personal trainer bent en je hebt nog niet veel zelfvertrouwen opgebouwd, bijgevolg voel je je nog niet klaar om veel content te gaan maken rond bepaalde topics. Misschien ben je nog in opleiding of misschien ben je nog niet klaar om een duidelijk standpunt in te nemen bij verscheidenen topics.
In dit geval kan het heel leuk zijn om je journey te delen met je volgers – de weg die je aflegt bij het opbouwen van je business en bij het verbeteren van je vaardigheden als personal trainer. Betrek je volgers bij de keuze van je logo, bij het kiezen van de kleuren van je website, etc.
Op die manier gaan je volgers het gevoel krijgen dat ze echt deel uitmaken van jouw business, dat ze samen me jou die business opgebouwd hebben. Weerom een sterke strategie om het communitygevoel aan te wakkeren.
Ook voor de meer ervaren personal trainers is deze tip zeer toepasselijk. Start je binnenkort een nieuw programma of open je een nieuwe locatie? Neem je volgers mee in het proces, van het creëren van het programma tot en met het delen van de resultaten. Documenteer het zodat je volgers een goed begrip krijgen van wat je doet en waar je voor staat.
Bonus: zo creëer je ineens ook hype voor de lancering van dit nieuwe programma.
BONUS – Imperfectie actie > perfectionisme.
Ik weet nog dat ik ooit op een sollicitatiegesprek kwam bij een fitness waar ik de vraag kreeg: “Jeroen, wat zijn uw beste eigenschappen en wat zijn uw struikelblokken?”. Wat ik aangegeven heb als beste eigenschappen, dat weet ik niet meer. Als struikelblok had ik gezegd: “Ik ben een perfectionist”. Waarop de persoon die het gesprek afnam antwoordde: “Wat een slim antwoord.”
Op dat moment vond ik dat ook best goed gevonden, schouderklopje aan mezelf. Wanneer ik er nu aan terugdenk, dan moet ik iets kritischer zijn. Perfectionisme is effectief een slechte eigenschap, een struikelblok, zeker als ondernemer.
Indien ik zelf iemand wil aannemen in de toekomst, en die persoon geeft aan dat hij / zij last heeft van perfectionisme, dan zou ik doorvragen om in te schatten hoe hard deze persoon er mee kampt. Dit zou een grote impact hebben op mijn beslissing, ik wil namelijk liever werken met personen die knopen kunnen doorhakken en die sneller overgaan tot actie.
“Er zijn te veel mensen op deze aardbol met fantastische ideeën en dromen, waarvan de ideeën nooit het daglicht zien.”
We worden zo vaak afgeremd door wat anderen mogelijk zouden kunnen denken en door faalangst, dat het ons afremt in onze groei (en in dit geval in ons ondernemen). Dat fenomeen zie ik ook terugkomen bij het creëren van content en dat vind ik super jammer!
Niet iedere stukje content moet perfect zijn, dat is trouwens voor iedereen anders en dat is een subjectief gegeven. Start met content maken, maak het persoonlijk, deel waarde – daar doe je nooit iets mee mis – en ga regelmatig kijken wat werkt en wat werkt er niet. Welke contant slaat aan bij je doelgroep? Hierop kan je verder bouwen. Maar blijf vooral niet stilstaan en wacht niet tot iets “perfect” is, onderneem imperfecte actie. Zo zal jij het meeste progressie maken voor je business.
Wil jij me helpen om mijn missie verder te verspreiden? Deel mijn blog op je socials en tag me in je bericht – dat vind ik altijd fijn en dat is een grote meerwaarde.
Wil je zelf aan de slag om je eigen online programma te maken en te verkopen? Je kan je gratis inschrijven voor onze 14-daags mini-cursus op ptboost.be/boost-challenge. Gratis deelnemen kan nog tot en met 31 december 2020.